Pigment-magi og pioner

Hvem er elsket av maur, kan bli over hundre år gammel og kommer i alle farger bortsett fra blå? Pioner!

Altenew har spesialisert seg på vakre blomster som bygges lagvis av dies. Sist jeg var innom viste jeg klassikeren Cosmos som jeg har hatt i mange år. Pyntekorg heter den visst på norsk. Men da Papiria fikk Altenew Craft-a-Flower: Open Peony på plass i hyllene, da klødde det i mine fingre. Som er alt annet en grønne, skal innrømmes.

De nyere dies-settene fra Altenew kommer nå ikke bare nummerert, men de har også et felles symbol i midten som gjør det mye enklere à sette sammen en haug med forskjellige biter. 


For en som er i overkant glad i skreke og sprelske farger, overrasket jeg meg selv da jeg falt for Altenews Tranquility-sett i gråblå farger. Jeg skar ut alle bitene i hvitt Neenah Classic Crest, men denne gangen kastet jeg ikke papiret som ble igjen.





Det skal brukes for å holde på plass bitene når jeg skal farge med blande-børster. For å slippe å vaske børsten i et bankende kjør, begynte jeg med den lyseste fargen Misty Morning på die nummer 8 og jobbet meg videre med mørkere farge for hvert nummer.





Unntatt den gule kjernen, da blandet jeg Dried Marigold og Rusty Hinge fra Tim Holtz. Jeg brukte den mørkeste fargen Dark Night på de to siste (nummer 2 og 1), og klinte ekstra tjukt pà eneren.

Nå er det bare å lime alle delene sammen, og følge nøkkelhullet. Bladene fikk farge fra Altenews Frosted Foilage-sett.





Så gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på lenge, leke med pigmenpulver fra Brusho. Dette er løst pulver med fargekrystaller som gjør de mest fantastiske krumspring i møte med vann. Du må nesten se det selv for å tro på det.


Men pass på at du limer akvarellpapiret fast med maskeringstape til en plate. Vann vil få papiret til å bukte seg, det vil vi ikke ha noe av. Så spanderte jeg generøst med vann fra en pumpeflaske over hele papiret. Forsiktig drysset jeg litt brushopulver over papiret i fargene Yellow og Violet, dusjet noen klem til med vann og lot magien ta over resten.





Viktig å beherske seg her, lett å gå bananas og ødelegge alt. Lot papiret tørke over natta. Og fordi jeg hadde glemt at det var min tur å blogge:-)






Jeg spanderte en liten hilsen fra Pinkfresh Studio Wonderful Sentiments, limte bladene fast med lim og festet pionen med limputer for litt løft. Og ser man det, nå finnes det pinadø en blå pion i verden! Det må feires.  





Kommentarer