Takk til mamma

 



Jeg skal være den første til å innrømme at det har vært en rar jul i år. Mamma døde i november. Men det har gitt meg tid til å lage takkekort til alle som sendte en oppmerksomhet til begravelsen. 

Har dere hørt om risografi? Jeg snublet nylig over en artikkel om den japanske trykke-teknikken fra åttitallet, beskrevet som en blanding av silketrykk og kopiering. Resultatet blir gjerne grovkornete bilder hvor fargene gjerne overlapper hverandre. Les mer her. Dette ville jeg forsøke å få til. 

Det er gjerne vanskelig å lage kort på mørke bakgrunner, men Tim Holtz' Distress Oxide er en blanding av vanlige stempelputer (dye inks) og pigment ink som er ugjennomsiktig. Dermed vil lysere farger vises på mørkt papir.

Så, fram med en gammel venn; Altenew Craft Your Life Project Kit: Silk Art - et utrolig sett med stensiler, stempel, embossinfolder og dies. Jada, jeg har brukt det tidligere, men da på lys bakgrunn. Jeg skar til bit 13,5 x 10 cm Andromeda fra Altenew, ga det en lett dusj med vann, plasserte det i embossingfolderen og resultatet er bare nydelig.



Det geniale er at stensilene følger relieffet etter embossingfolderen. Med en fingerbøl-svamp tappet jeg fargen ned pekefingeren, for å gi en kornet effekt. Først brukte jeg Wilted Violet. Det er viktig å la fargen tørke godt før du gjør neste steg. 



Med Shaded Lilac tappet jeg forsiktig ytterst på kronbladene, der lyset ville falle naturlig. 



Jeg ville at bladene skulle skille seg fra blomstene. Så jeg la et første lag med blank stempelfarge, nemlig Versamark ink som dere kanskje bruker mest til embossing? Vannmerkestempelet gir bare en mørkere nyanse av papiret under. Jeg lot den tørke godt, før jeg gikk over samme stensilen med Wilted Violet hvor jeg ville ha lysere farger. Ble overraskende fornøyd med resultatet.



Jeg blandet igjen litt hvit gouache med vann og la litt på pollenbærerne. Så ville jeg også ha litt dryss av hvite dråper på bakgrunnen, men ville beskytte blomstene. Med diesene som følger med settet skar jeg ut en bit med restepapir som kunne skjerme mot hvite dråper: 



Nå trengte jeg en enkel hilsen. Pinkfresh Studio Lea's Ornate Lowercase die set er alltid en sikker vinner. Skar ut t, a, k og k av i Hero Hues Premium Cardstock Mist. En dag må jeg skrive om papir her. Å se og ta på farget kartong gir meg nærmest uanstendige følelser. 

Anyways ... for at bokstavene skulle passe med resten av kortet limte jeg de fast i en klissete matte og tappet Salvaged Patina oppover. 



Selve kortbasen er som vanlig Neenah Classic Crest. Bling fra Pinkfresh Studio Jewels: Espresso.

Dette var et utrolig moro kort å lage, jeg håper noen blir inspirerte til å tappe seg inn i det nye året. Godt nytt år til alle sammen. Takk for det gamle!






















Kommentarer