Helt på egen hånd




Trenger man alltid masse fancy utstyr for å lage et fint kort?

Kan jeg lage et flott kort helt uten uten dies, embossingfoldere, hotfoiling, stensiler, skismøring og strutteskjørt? Kan jeg skape en scene av bare papir i ulike farger av en bølge og en sol? Det var verd et forsøk.

Det første jeg gjorde var å lage en skisse på vanlig kopipapir. Først tegnet jeg en ramme på 4 x 5 1/4 inches som er standard kortforside. Så tegnet jeg inn bølgene på frihånd, og merket med tall hvilke deler som skulle være samme farge. Jeg hadde en plan: Hero Arts Pumpkin, Hero Arts Arctic, Hero Arts Mist, Altenew Lagoon, Altenew Emerald og Hero Arts Adriatic.



Fram med saksa. Begynn nederst i høyre hjørne med bit nummer seks i den mørkeste fargen. For hver farge begynner du nederst i venstre hjørne og skjærer ut bølgen over. Det blir totalt sju lag med papir oppå hverandre, ganske kult. 


Når du limer alle bitene sammen, får du et flott bølge og rødskjær av solskinn. Sola tegner du med hvilken som helst sirkel som passer, et glass, en limflaske, taperull og klipper ut. For å få forskjell i fargen på de to mørkeste bitene gikk jeg over den minste biten med en grå copic-tusj C2.

For å holde det hele minimalistisk og rent limte jeg delene direkte på kortet. Som alltid Neenah Solar White.

Jeg ville ha en hilsen som ikke tok for mye oppmerksomhet, så igjen falt valget på en beskjeden en fra Kort og Godt-stempelet mitt 343. Husk at stempel er fleksible, så du kan bøye dem når du fester dem på en akkrylblokk eller i MISTI-lokket. Sånn fikk jeg teksten til å passe til bølgen.



Som du ser - det er mulig å lage kort uten masse dyrt utstyr. Det er faktisk bare fantasien som setter grenser. Ja, og saksa, da.




Kommentarer