Lag-på-lag stempling


I dag tenkte jeg å dele hvordan man gjør lag-på-lag stempling og håper, for de som sliter og for nye, at forklaringen min er grei og forståelig. Det finnes forøvrig en god del videoer på Youtube og på Papiria sine sider lenkes det til videoer for det aktulle stemplet. 

Dette er en teknikk jeg har forstått mange sliter med, spesielt vanskelig er det å line opp stemplene for at det skal bli riktig. 


Altenew har det beste utvalget når det kommer til lag-på-lag stempler og de kommer med vedlegg med en guide som viser hvordan du skal line opp stemplene og forslag til hvilken farger, lay-out, tips til andre produkter som passer og ett par ferdige fronter du kan klippe ut og bruke. 

I tillegg til guide som vedlegg er alle stemplene merket med bokstaver og tall som viser hvilket stempel som hører sammen. 


Jeg hadde ikke klart å bruke slike stempler uten en stempelplattform. Det er mulig å bruke akrylblokk, men da bør man være stødig på hånda og sikker på at man stempler riktig. 

På dette stemplet henger blomsten sammen med stilk og blad, men det finnes stempler hvor disse er adskilt og outline kan man da stemple med den mørkeste fargen man skal bruke på blomsten/bladet. Her har jeg brukt Versafine Onyx Black ink. 



Jeg stemplet blomsten to ganger før jeg tok lag 1, som er helt solid, som vil dekke hele blomsten, men ikke midten. Jeg begynte med den lyseste fargen. 

I guiden så vises det til punkter du kan gå etter for å line opp riktig, men på det solide laget kan man se den sorte linjen matche formen på stemplet


Jeg brukte to forskjellige fargefamilier med blekk på selve blomsten, Red Cosmos og Red Sunset. På stilken og bladet brukte jeg Green Valley, midten av blomsten er Golden Sunset, men på den ene blomsten brukte jeg Sea Forest fra Nature's Wonders.


Til slutt brukte jeg tilhørende die og stanset ut begge blomstene. Jeg brukte så Dotty Circles 3D embossing folder som bakgrunn før jeg klippet av stilk og blad på den ene blomsten og arrangerte de som jeg ville. 


Jeg håper denne forklaringen var lett å forstå så håper jeg å se dine kreasjoner på inspirasjonsgruppa på Facebook! 

Klem, Charlotte. 

Kommentarer