Fargelegging

 Før vi setter i gang for fullt med vår- og konfirmasjonskort tenkte jeg å lage et innlegg om fargelegging, da spesielt fargelegging med akvarellfarger. Jeg er på ingen måte noen akvarellmalingsekspert, men jeg skal prøve å forklare hvordan jeg gjør det. 

Denne gangen har jeg laget en enkel tag. Jeg er glad i tag'er og bruker dem ofte til f.eks. vertinnegaver, synes de gjør mye ut av seg. 

Wallpaper-art-blomsten er altså stemplet på akvarellpapir og fargelagt med akvarellmaling. Jeg pleier å begynne med å ta rent vann på penselen og pensle det kronbladet som skal fargelegges, gjerne det underste først, som skal være mørkest. Deretter gjør jeg det samme med akvarellmalingen, og begynner med å legge fargen innerst, der hvor fargen skal være mørkest. Legger en stripe, tykk eller tynn, og tørker av overskytende maling på penselen på et stykke tørkepapir før jeg "drar" pigmentene fra streken utover mot der det skal være lysest. Kanskje man må dyppe penselen en ekstra gang i rent vann først. Malingen vil da spre seg utover i det våte og danne jevne overganger.  På bildet under har jeg latt det være mest farge igjen der hvor skyggene skal være men det er jo på langt nær ferdig. 

Når jeg er ferdig med det "jevne" underlaget og det har tørket, går jeg over enda en gang og lager tynne "streker" med en tynnere pensel, innenfra (der hvor fargen skal være mørkest) og utover. Du ser det kanskje på bildet?

Er det noen punkter du mener bør lysnes fordi det er der lyset faller kan du ta rent vann på penselen, pensle akkurat der det skal lysnes og tørke av igjen med et stykke tørkepapir. Malingen vil løsne fra akvarellpapiret og du får en highlight-effekt.

Til slutt gikk jeg over med en hvit gel-pen og laget prikker (støvbærere) i midten av blomstene. Lagde også noen striper her og der på kronbladene for å lage litt ekstra effekt. På bildet under har jeg skåret ut blomsten med den tilhørende dies'en, 3 ganger, og limt oppå hverandre for å få litt ekstra tykkelse. 

Selve tag'en skar jeg ut og lagde en liten gul og grønn skygge på med Scattered Straw og Forest Moss. Deretter fikk den en omgang i embossingfolderen Whimsical Bouquet før jeg til sist stemplet på teksten og puttet på noen gems fra Spellbinders. Akkurat disse gems'ene er ikke inne for tiden men du kan gjerne bruke noen Jewels fra Pinkfresh i fargen Stargazer f.eks. i stedet. 

Her er produktene jeg har brukt på tag'en: 

Kommentarer