Løype!

 


I fjor hadde jeg en åpenbaring. Det er det ikke ofte jeg har, så jeg skal velge mine ord med omhu. Men jeg hadde en skjellsettende opplevelse, jeg gikk på ski. Det var mange år siden sist, og selv om jeg har hatt mange fine opplevelser på ski, husker jeg mest av alt at jeg var dødssliten og bakglatt. Alltid bakglatt. 
Men så kom felleskiene, og det å gå på ski var plutselig gøy igjen, trevde år senere. Nå faller det snø i store mengder i Oslo, og jeg skal snart finne fram skiene igjen. Gleder meg faktisk litt.

Nok om det: Stempelsettet Pinkfresh Studio Skiing By fant jeg i Papiria-butikken og falt pladask. Jeg fikk endelig brukt en gammel teknikk som er omfattende, men som gir flotte resultater. Du legger kanskje merke til hvordan lyset faller i bakken og ser ut nesten som den flotteste snø? 




Først klipper du til en bit Altenew Masking Paper som er like stor som kort-forsida di. Jeg bruker alltid Neenah Classic Crest Solar White 110lb, kvaliteten er helt unik. På maskerings-papiret stempler du hvor du vil ha alpinistene dine. Så tegner du for hånd hvor bakkene skal være. Husk at du skal ha plass til en himmel også. Hvis du setter nummer på delene, sparer du deg selv for en haug med arbeid. Behold baksiden av maskeringspapiret på.




Klipp alle delene langs strekene. Joda, det gjør vondt, men stol på meg. Nå legger du del 1 kant i kant med kortet uten å lime den fast. Det er nemlig del 2 du skal feste. Ta av baksiden av maskeringspapiret og lim del 2 rett under del 1. Se bildet. 




Nå skal vi lage himmelen. Jeg brukte mine elskede Tim Holtz Distress Oxide inks i fargene Picked Raspberry, Wilted Violet, Villainous Potion og Black Soot. Ikke glem at blending er en lek med Blending brushes

Ok, nå må vi holde tunga rett i munnen. La del 2 ligge slik at du kan klistre fast del 3 kant i kant under og del 1 kant i kant over over. Fjern del 2. Ta vare på den. Med en ren blending-børste bruker du Distress Oxide Tumbled Glass og børster fargen oppover mot toppen, men stopp før toppen. Den må være hvit, det er snøen.




Fortsett videre med denne oppskriften med alle delene. Husk at du alltid limer på delen under før du fjerner den over. 



Det store øyeblikket kommer når du fjerner maskeringpapiret og dette synet møter deg:




Nå skal du finne fram del 2, for vi skal beskytte snøen når vi lager stjernehimmel. Jeg bruker gullfarge fra Altenew Metallic Watercolor 14 Pan Set og en viftepensel og krydrer bakgrunnen med stjerner.



Nå stemplet jeg dyra på Perfect Colouring Paper A4 50 og hentet Copic-tusjene mine. 
Kaninen på toppen var E000 og E00 i pelsen og R32, R35, R29. 
Musa hadde E11, E13 og E15 i pelsen og klærne var R35, R29 og R59.
Den største kaninen fikk C1, C2 og C3 i vinterpelsen og R35, R46 og R59.
Bjørnepelsen var E50, E53, E55 og E57, den trendy dressen var R35, E37 og E39.

Takket være Pinkfresh Studio Skiing By die set kunne jeg kutte dyra lett ut. Settet har flere fine deler som kan lage fjell og snødekte topper, trær og daler. 

Siden de amerikanske naboene mine skal få kortet, velgte jeg en engelsk hilsen fra settet. Og selvfølgelig brukte jeg limputer bak våghalsene. 

Dette kortet var kjempemoro å lage. Ønsker alle fine dager nå mot jul, ikke la noe stresse dere. Og god jul - sånn etter hvert!

N.







Kommentarer