Høst - en fargefest


Denne uka kjørte jeg tog fra Bergen til Oslo for første gang. Etter hvert ble været helt fantastisk og oppe i fjellheimen, i flott solskinn, fikk jeg inspirasjon til dette kortet.

Aller først kastet jeg meg over Altenew Mountain Builder Die Set. Den blå bakgrunnen er Lawn Fawn Peacock. Jeg svisjet litt Salty Ocean Distress Oxide med en børste rundt toppen for litt dybde i himmelen. De andre fargene er Plum fra Hero ArtsCrimson fra AltenewCaramel Toffee fra Altenew og Buttercream fra Altenew

Heldigvis kommer det en detaljert guide med die-settet, slik at det blir enklere å forstå. Mitt tips er å starte med den minste biten først og så den større etterpå:


For lenge siden lagde jeg en ramme i papir som på innsiden tilsvarer størrelsen på et vanlig A6-kort (10,5 x 14,85 cm). Det kom virkelig til sin rett da jeg skulle komponere dette kortet:


Se de fantastiske fargene! Men vi trenger litt natur. Når jeg tenker høst i fjellet så tenker jeg bærlyng. Lingonberry Branch fra Altenew er perfekt, selv om produsentene har tatt seg enkelte kunstneriske friheter med tyttebæra. Vakkert er det uansett og jeg er rimelig takknemlig for medfølgende die. Nå er det bare å gå bananas med alle Copic-tusjene mine:


Jeg brukte mange forskjellige Copic Sketch denne gangen: YR04, YR07, YR09, YR15, YR18, YR23, YR24, YR27. Brunfargene E04, E08, E35og E84. Grønntonen YG 63, gulfargene Y15, Y17 og Y28. Rød var representert med R37, R56, R59 og R89.  

Jeg bruker alltid spesielt tegnepapir når jeg fargelegger med tusj. 



Det er lite mønster og logikk i hvordan fargene sprer seg i høstblader, så man kan egentlig gjøre som man vil.


Jeg ville gjerne at en av lyngene skulle snu seg andre veien for mer variasjon, så jeg brukte speilteknikken: du stempler på et stykke plast og trykker papiret mot plasten for å få et avtrykk. 


Blir ikke så bra som direkte på papir, men går du etter med en tynn tusj blir resultatet brukbart:


Holder du papiret opp mot en lampe, finner du også ut hvor die-ene skal sitte!



Til slutt brukte jeg lim og 3D-puter for å montere alt sammen. Jeg valgte "Du er fantasisk" fra dette settet fra Kort og Godt. Jeg brukte hvitt embossingpulver fra Altenew på svart papir.


Klarer du å finne den speilvendte lyngen? 

God høst til alle sammen og kos dere med farger. Livet er for kort til å være grått.



Kommentarer