Et staffelikort

 


Hei! I dag ønsker jeg å dele hvordan jeg lagde dette kortet, et såkalt staffelikort. Det er egentlig veldig enkelt og med god fantasi kan man lage fantastiske kreasjoner, men jeg har gått for den enkle varianten.




Jeg har brukt Pinkfresh Studio Just a Hello Floral bundle. Jeg er stor fan av deres produkter hvor man kan få stempel, stensiler og dies som matcher. Og jeg er veldig stor fan av lag-på-lag stensiler!



Det supre med dette produktet er at det ser ut som om hovedimaget er to stempler, men det er kun ett. Etter å ha stemplet det tok jeg stensil nr. 1, stensilene er merket med nummer som forteller hvilken rekkefølge man kan bruke, og la over. Jeg bruker
Altenew Crafter's Essential Stamping Mat som underlag da dette griper tak i arket slik at det ikke sklir, men jeg teiper fast stensilen til underlaget.

Jeg teipet av områder i stensilen hvor jeg ikke ønsket samme farge som blomstene, i dette tilfellet ønsket jeg rosa blomster og de små bærene ønsket jeg gule. Jeg brukte Altenew Crisp Dye Ink Mini Cubes Baby Pink, Fuschia, Citrus Burst, Fresh Lemon, Lavender Fields, Mountain Mist og Volcano Lake.



Deretter brukte jeg tilhørende die og kjørte den gjennom kuttemaskinen min. 



Får å få til staffelikort må man ha en bøy på fronten av kortbasen. Dette kan man oppnå ved å bruke et såkalt scoringbrett. Hvis man ikke har et slikt produkt kan man bruke en linjal, butt ende av en tynn pensel eller lignende og mykt underlag. Eller rett og slett brette arket uten å score. Det er lov det og.

For denne designen så var det viktig at det øverste imaget ble limt på den nederste halvdelen, altså under bretten.



Så limte jeg på det nederste imaget. For at fronten skal holde seg oppe trenger den noe å støtte seg mot. Jeg valgte å bruke en stripe av ark og jeg ville at den skulle ha samme rosafarge som den mørkeste brukt på blomstene. Jeg prøvde først å dra blekkputen over arket, men jeg syntes det ble før mørkt så jeg tok en kost og la blekket på et ark. Deretter kuttet jeg stipen ut med papirkutter. Jeg la flere lag med striper under for høyde for skikkelig god støtte.




Det geniale med dette produktet, og flere andre fra Pinkfresh Studio, er at alle setninger er et stempel og med tilhørende die kuttes også alle ut samtidig. Så de setningene brukt her hadde jeg allerede liggende. 

Håper du ble inspirert til å selv prøve et staffelikort!

Klem fra Charlotte


Kommentarer